Чи могли ми ще на початку нульових подумати, що наші телефони перетворяться на смартфони, та ще й з трьома або чотирма камерами? А що кількість пікселів від 1,3 млн у Nokia 6230i дійде 200 млн у Xiaomi 12T Pro? Звучить як щось на межі фантастики, але це наша реальність. Давайте розберемося, які взагалі бувають камери в смартфонах, на що звертати увагу, якщо хочеться багато знімати, і як не переплатити за звичайні “заглушки”.
У цій статті я розповім про популярні модулі, які можна зустріти практично в будь-якому сучасному смартфоні. Це не означає, що, крім них, ніяких на світі більше немає. Уяву інженерів часом складно зупинити. Так, наприклад, існують чорно-білі, з висувним об’єктивом або об’єктивом, що прикручується, інфрачервоні та інші модулі. Можливо, скоро набереться матеріал на окрему статтю про рідкісні камери, а поки приступимо до популярних.
Ширококутний модуль
Зараз у всіх смартфонах цей модуль вважається основним. З його допомогою можна створювати фотографії з широким кутом огляду. Він ідеально підходить для пейзажів і групових знімків. Зазвичай у нього більша роздільна здатність, ніж у додаткових модулів. Думаю, що в майбутньому ця тенденція зміниться. Так, у HONOR 70 основний модуль має роздільну здатність 54 Мп, а надширококутний модуль – 50 Мп. Додаткові модулі вже потихеньку наздоганяють основний. І це добре! Адже за такого результату під рукою у вас буде інструмент для створення різнобічного, але якісного контенту.
Давайте уявимо, що у вашому смартфоні встановлений основний модуль з роздільною здатністю 48 Мп. У режимі “Фото” він зніматиме в 12 Мп, а максимальна якість вмикається в окремому режимі. Наприклад, у Xiaomi 12T ця вкладка називається HiRes. Тоді фотографії будуть більш деталізованими, але знадобиться більше вільного місця на смартфоні для їх зберігання.
Надширококутний модуль
Я вже згадував цей тип камер у попередньому блоці. Він дуже схожий на основний модуль, але може захоплювати в кадр ще більше простору і злегка його викривляти. Така ось оптична особливість. Для чого він потрібен? Для зйомки архітектури, пейзажів. Останнім часом частенько застосовується у фешн-фотографії. Для класичних портретів не радив би його використовувати. Є багато нюансів, на які треба звертати увагу, щоб не зіпсувати пропорції людського тіла.
У більшості смартфонів роздільна здатність цих модулів не перевищує 8-12 Мп. Десь вони кращі, десь гірші. Розкрию невеликий секрет: у мобільній фотографії на якість знімка впливають внутрішні алгоритми обробки самого смартфона. Тому на різних пристроях з однаковим модулем виходять зображення різної якості.
Ось кілька порад щодо вибору смартфона, якщо важлива камера:
- Почитайте і подивіться огляди з прикладами фотографій.
- Не дивіться тільки на фотографії, які використовують для реклами смартфона.
- Якщо є можливість, то знайдіть виставковий зразок у магазині і познімайте самі.
Телеоб’єктив
Якщо два попередні модулі відповідають за широкі простори, то телеоб’єктив ідеально підходить для портретів і предметної зйомки. Він не спотворює пропорції і візуально наближає об’єкт зйомки, тобто робить масштабування, в даному випадку – 2х. І тут ви можете запитати: “А навіщо він потрібен, якщо основний модуль і так вміє зумувати, та ще й у 5х, 10х і більше?”. Відповідь є у мене.
Телеоб’єктив – це фізичне наближення, тому якість не псується. Цифрове зумування наближає об’єкт за рахунок обрізки частини зображення – якість псується. Однак сенсори з великою роздільною здатністю дають змогу користуватися цифровим зумом без сильних втрат. У нас, припустимо, 50 Мп, а для гарної фотографії вистачить і 12 Мп. Можна й обрізати трохи, якщо дуже сильно треба – якість не сильно постраждає.
Один із моїх улюблених об’єктивів. На жаль, досі рідко де зустрічається. І це насправді дуже засмучує. Особливо на тлі непотрібних модулів. Про парочку таких поговоримо далі.
Модуль глибини різкості
Можна сказати, що з цього модуля все і почалося. У 2014 році компанія HTC випустила смартфон із двома камерами. Одна – основна, а ось друга потрібна якраз для розмиття заднього фону. До речі, тоді ж з’явилася можливість змінювати точку фокусування вже на готовому знімку. Основне завдання цього модуля – створення портретних знімків.
Хоч це і звучить круто, насправді якість ефекту залишала бажати кращого. Зараз технології, природно, на кілька кроків попереду, але от невдача. Для створення такого ефекту цілком вистачає й однієї камери – основної. На деяких смартфонах можна навіть зайти в “Портретний режим” і закрити пальцем модуль глибини різкості – картинка не зміниться. Фон все одно буде розмитим. Тому часто можна обійтися і без цієї камери.
Макромодуль
У своїх оглядах я періодично залишаю цю камеру без уваги. Чому? Вважаю, що користуватися цим модулем ви будете кілька разів. Один із них – у день покупки, а другий… другого може і не бути. І на це є кілька причин. По-перше, ситуацій для його використання не так багато, та й об’єкт зйомки має бути нерухомим. По-друге, якість підсумкового знімка дуже низька на багатьох смартфонах. У деяких випадках цифровий зум на основній камері дає навіть кращий результат. Награтися з цим модулем можна швидко, хоча допитливим дітям, безперечно, буде цікаво мати такий модуль у своєму смартфоні. Все ж іноді на нього виходять непогані фотографії.
У цьому розділі варто згадати ще один модуль, який називається “Мікроскоп”. На відміну від звичайного макромодуля, він дає змогу знімати ще ближче. На жаль, у мене в руках не було смартфона з таким модулем. Тому раджу подивитися тестові знімки зі смартфона realme GT 2 Pro. У ньому якраз встановлено такий модуль.
Що в підсумку?
Наявність декількох камер у смартфоні – це неймовірно зручно. Ось ви знімаєте пейзаж, а через пару секунд вже створюєте прекрасний портрет друга. Але, на жаль чи на щастя, попит породжує пропозицію. Маркетологи швидко помітили, що якщо в смартфоні дві камери, а не одна, то попит на нього вищий. Так ми отримали відверто непотрібні модулі. Деякі компанії пішли далі. У їхніх смартфонах встановлені муляжі камер. Доторкнутися можна, але сенсу – нуль. Тому, щоб убезпечити себе від неприємних сюрпризів, читайте і дивіться огляди смартфонів перед покупкою.