Астрономи показали викид плазми з чорної діри (відео)

Кожен раз, відкриваючи нове вікно у Всесвіт, дослідники знаходять щось дивовижне. Таким об’єктом виявилася надмасивна чорна діра, а вірніше плазмові струмені, що вириваються з неї майже на швидкості світла. Саме цей процес був відображений астрономами, а при його вивченні було виявлено нетипову поведінку потоку.

Ще у вересні 2019 року група астрономів пообіцяла зняти повноцінне відео, де в головній ролі виявиться чорна діра. Представлене відео поки не тягне на повноцінний фільм, але воно дозволило дослідникам побачити, що плазмові струмені з чорної діри здатні скривлюватися, а їх форма скручується біля основи, утворюючи перпендикулярний будова.

Об’єктом для вивчення став квазар 3C 279, що знаходиться в п’яти мільярдів світлових років від Землі в сузір’ї Діви. У центрі квазара знаходиться надмасивна чорна діра оточена аккреційним диском – областю дифузного матеріалу, що обертається навколо центрального тіла. Особливий інтерес у астрономів викликали дві плазмові струмені, схожі на гігантські пожежні шланги, що вириваються з чорної діри на 99,5% швидкості світла. Для захоплення зображення використовувалася нова техніка – «довга базова интерферометрия», яка збирає і синхронізує дані з декількох телескопів з усього світу, утворюючи єдиний віртуальний телескоп розміром з Землю. Це дозволило отримати картинку з роздільною здатністю 20 мікросекунд, що еквівалентно тому, як якби з Землі було видно звичайний апельсин, що лежить на поверхні Місяця.

Астрономи стверджують, що така поведінка плазмового струменя є несподіваним і хвилюючим відкриттям. Однак вони зазначають, що навіть не наблизилися до кінця свого дослідження, яке дозволить розкрити ще більше таємниць Всесвіту.