У лютому 2024 року Apple нарешті представила світові Vision Pro – AR-гарнітуру вартістю 3500 доларів, яку, на вимогу Apple, не можна називати AR/VR/XR-гарнітурою, а слід називати новою парадигмою “просторових обчислень”.
Почасти це зроблено для того, щоб уникнути порівнянь з існуючими гарнітурами, але виявилося, що Meta Quest 3-VR-гарнітура зі змішаною реальністю, випущена в 2023 році і продається за ціною близько 500 доларів, насправді дуже схожа.
Зрозуміло, що пристрій, який коштує в сім разів дорожче, має бути кращим майже в усіх відношеннях, але подібностей більше, ніж можна подумати.
Контролери (або їх відсутність)
Унікальна особливість Apple Vision Pro полягає в тому, що вам не потрібні контролери для навігації у просторі VR чи AR. Натомість Apple розробила Vision Pro для управління за допомогою очей, рук та голосу.
Meta Quest 3 поставляється з ергономічними контролерами для взаємодії при зануренні в VR або AR-середовище. Якщо ви граєте в гру, де потрібно тримати пістолет або меч, вони у всіх відношеннях кращі, ніж просто руки. Однак відкладіть контролери убік, і гарнітура розпізнає ваші руки, дозволяючи вам досліджувати простір за допомогою жестів наведення та щипка. Для спільної взаємодії з інтерфейсом користувача це працює відмінно.
На загальну думку, система розпізнавання рук Apple Vision Pro перевершує Quest 3. Вона бачить ваші руки, коли вони не знаходяться прямо перед вами, завдяки камерам стеження з ширшою і високою роздільною здатністю, що забезпечує більш точну взаємодію.
Однак по-іншому можна сказати, що Apple Vision Pro у вас немає великого вибору. Доводиться використовувати руки, тому що немає жодних контролерів – навіть якщо в деяких ситуаціях контролер був би швидшим або точнішим. Більше того, деякі люди повідомляють, що грати в ігри на Vision Pro складно через важку обробку даних для точного відстеження руху рук; Порівняно з Quest 3 спостерігається помітне відставання. Це можна виправити, якщо Apple додасть менш точний ігровий режим.
Ще одне обмеження управління Apple Vision Pro полягає в тому, що при натисканні на кнопку необхідно дивитися прямо на неї, що є подвійним підтвердженням того, що ви хотіли натиснути саме на цю кнопку. Це ще більше підвищує точність, але це досить незвична поведінка. На Quest 3 ви можете натискати кнопки, коли ваш погляд знаходиться в іншому місці. Проте це лише частина програмного забезпечення, так що, можливо, згодом ця поведінка зміниться.
Технічні характеристики
Незважаючи на те, що гарнітура Apple Vision Pro важить трохи більше, ніж Quest 3, загальна вага ще більше, оскільки в цю цифру не входить блок акумуляторів, який можна покласти в кишеню або відкласти в сторону. Акумулятор Quest 3 вбудований в передню частину гарнітури, але якщо вам потрібно ще більше енергії, ви можете встановити ще один акумулятор на задню частину ремінця, що допоможе рівномірно розподілити вагу.
Не дивно, що Vision Pro важить значно більше: у нього багато скла всередині і зовні, а також ще один екран на передній панелі. Хоча рішення зробити батарею зовнішньою було розумним з огляду на обмеження, той факт, що вона була так явно прихована від маркетингу, є визнанням невдалого дизайну. Будь-які додаткові кабелі на гарнітурі VR незручні та відволікають від вражень. Quest 3 повністю автономна або може керуватися бездротовою мережею з ПК для поліпшення графіки.
Час автономної роботи і Apple Vision Pro, і Quest складає близько 2,5 годин, хоча точна цифра залежить від інтенсивності запущених програм, гучності звуку, яскравості дисплея і т. д. Зазвичай потужніший чіп, як у Vision Pro, вимагає більше енергії для роботи, але він настільки ефективний, що може працювати в рази швидше, ніж SoC Quest 3, споживаючи при цьому стільки енергії.
Коли йдеться про дозвіл, порівнянь практично немає: це схоже перехід від HD до 4K. Згідно iFixit teardownApple Vision Pro оснащений двома екранами micro-OLED з роздільною здатністю 3660 x 3200, розмір екрану становить близько 0,95 дюйма, що дає неймовірний показник 3,386 PPI (пікселів на дюйм). У Quest 3 використовуються подвійні РК-дисплеї з роздільною здатністю 2064 x 2208 на око, але з більшими екранами, що дає 1218 PPI. Це величезний стрибок у чіткості та найвища щільність пікселів на дюйм, яку ми бачили у будь-якому пристрої.
Однак, незважаючи на те, що Vision Pro має найвищу щільність пікселів з усіх існуючих, він також розташований дуже близько до очей. Точнішим показником є PPD, або пікселі на градус. PPD залежить від поля зору – що більше віртуального світу можна побачити, то менше пікселів на градус при аналогічному дозволі. PPD Vision Pro становить близько 34, а Quest 3 – близько 25. Насправді Pimax Crystal має щільність пікселів на градус, схожу з Vision Pro, так що це не щось надзвичайне.
З іншого боку, поле зору – тобто область, в якій ви можете щось відобразити (уявіть собі монітор на вашому столі, який ви можете наблизити або віддалити, тим самим збільшуючи або зменшуючи поле зору) – насправді трохи менше Apple Vision Pro у порівнянні з Quest 3. Це не величезна різниця, і вимір FOV не є точною наукою, але, за неофіційними даними, вертикальний FOV трохи менший.
Значне збільшення поля зору вимагає серйозних компромісів в інших областях та складних систем лінз, які мають свої власні недоліки, тому навряд чи ми побачимо значні покращення у цій галузі найближчим часом. Тим не менш, і Quest 3, і Apple Vision Pro пропонують величезне покращення порівняно з легкими AR-окулярами, такими як Microsoft HoloLens. Дизайн “лижних окулярів” потрібен для будь-якого виду занурення.
Нарешті, Quest 3 може працювати з екранами із частотою до 120 Гц, тоді як Vision Pro – до 90 Гц. Більшість програм не використовують (або, швидше, не можуть використовувати через необхідну обчислювальну потужність) повну частоту оновлення Quest 3, так що цей параметр є спірним.
Але ми повинні розглядати це в перспективі, коли йдеться про заяви про те, що Vision Pro замінює екран: віртуальний екран Vision Pro (або Quest 3) все одно не може конкурувати з реальним монітором. Хоча на Vision Pro можна отримати дозвіл 4K, це загальна роздільна здатність для всього огляду, тому розміщення віртуального монітора в невеликій його частині означає, що фактична роздільна здатність віртуального монітора буде значно нижчою. Якщо ваша робота вимагає перегляду чогось у високій роздільній здатності, то, боюся, вам доведеться поки зупинитися на фізичних моніторах.
У Apple Vision Pro встановлений процесор Apple M2, який можна знайти у MacBook Air, MacBook Pro та iPad Pro пристроях. Але щоб обробляти інформацію з камер і відправляти її на екран з мінімальною затримкою, Apple Vision Pro використовується додатковий чіп, що отримав назву R1.
Meta Quest 3 працює на чіпі Qualcomm Snapdragon XR2 Gen 2. Обчислювальна потужність Vision Pro не піддається жодному порівнянню: це все одно що порівнювати настільний комп’ютер зі смартфоном.
Apple Vision Pro оснащений 16 ГБ оперативної пам’яті, у той час як Meta Quest 3 – 12 ГБ, але ця характеристика не має великого значення для загальної продуктивності.
У цій таблиці наведено деякі ключові характеристики.
Підтримка ОС, додатків та ігор
У поточному стані програмне забезпечення Quest 3 та Vision Pro значно відрізняється.
Apple Vision Pro використовує нову операційну систему, відому як visionOS, яка дозволяє взаємодіяти зі звичними програмами iOS та macOS у змішаній реальності середовищі. Крім того, ви можете дивитися фільми (хоча програми Netflix та YouTube помітно відсутні), переглядати інтернет-сторінки та працювати з віртуальною клавіатурою. Ви можете відкрити кілька програм і перенести у віртуальний світ екран свого ноутбука. Це ваш особистий обчислювальний простір із сотнями віртуальних моніторів. Багато користувачів відзначають, що найбільше їм подобається дивитися фільми на Vision Pro.
Meta Quest 3 пропонує деякі з тих самих функцій, але працює на сильно адаптованій версії ОС Android. Ви знайдете кілька відмінних програвачів фільмів, наприклад навіть ті, де ви можете дивитися фільми з іншими віртуальними друзями, але це не заміна настільному комп’ютеру.
Meta Quest 3, однак, в першу чергу призначений для занурення у віртуальну реальність за допомогою контролерів з тактильним зворотним зв’язком, які створюють відчуття, що ви торкаєтеся чогось неіснуючого, наприклад, тримаєте віртуальний пістолет або меч. У той же час AR-функції Quest 3 більше призначені для зручності, аніж для продуктивності, наприклад, вони допоможуть вам побачити екран вашого телефону або перевірити, чи дихає кішка, на яку ви щойно наступили.
Ви також можете грати в ігри Apple Vision Pro, підключивши геймпад по Bluetooth, але тільки в плоскі ігри на великому екрані віртуального кінотеатру. Відсутність спеціальних контролерів обмежить можливості VR-ігор, доступних на Vision Pro. Звичайно, не виключено, що в майбутньому Apple випустить портативні контролери, але, схоже, це не вписується в їхнє бачення пристрою.
Зовнішнє сприйняття
Apple Vision Pro має велику скляну передню панель, під якою розташовані два мікро OLED-дисплеї, що імітують ваші очі – аж до того, куди ви дивитеся, завдяки функції відстеження погляду. Це дозволяє іншим людям бачити ваші очі, коли ви перебуваєте в доповненій реальностіпростор. Але якщо ви переключитеся в режим віртуальної реальності (режим занурення), він не показуватиме ваші очі зовні. Можливо, у майбутньому до цих маленьких очних дисплеїв додадуть додаткові функції.
Поки що Meta Quest 3 пропонує просто велику білу пластикову панель. Ви можете прикріпити власний надрукований скін для деякої персоналізації.
Зручність
З коробки Apple Vision Pro оснащений одним м’яким головним ремінцем із подушечкою на задній частині. У той час як Meta Quest 3 поставляється з основним головним ремінцем та додатковим ремінцем зверху, що зручніше для розподілу ваги та запобігання тиску на очі. Перші користувачі Vision Pro відзначають, що розподіл ваги – це найбільша вада, її незручно носити протягом тривалого часу.
Однак обидві гарнітури можуть бути доповнені додатковими ремінцями або модифікаціями, наприклад подвійною петлею, зображеною на фото вище. Екосистема аксесуарів Quest 3, природно, розвиненіша на даний момент, але згодом ми побачимо ще ширший спектр зручних альтернативних ремінців для Vision Pro.
Ціна
Вартість Apple Vision Pro складає 3499 доларів США, що робить її найдорожчою VR/AR-гарнітурою на ринку з великим відривом. На її ціну значною мірою впливають micro-OLED-дисплеї, зовнішні екрани, надзвичайно потужні процесорні чіпи, а також численні камери та датчики для відстеження руху очей та рук. Але незалежно від того, наскільки це все технічно вражаюче, це безперечно великі гроші.
Для порівняння, Meta Quest 3 із накопичувачем на 128 ГБ коштує 499 доларів. За один Vision Pro можна придбати сім таких пристроїв і насолоджуватися іграми у віртуальній реальності всією родиною та сусідами.
Чи правда, що люди повертають Vision Pro?
Незважаючи на те, що це відмінний заголовок, і, безсумнівно, багато ранніх замовлень Vision Pro були повернуті протягом 14 днів, це також не є несподіванкою. Навіть наш власний оглядач Vision Pro Уілл Граф у результаті повернув свою гарнітуру. Багато ранніх покупців Vision Pro не мають практично ніякого досвіду використання існуючих гарнітур VR. Зрештою, Apple рекламує Vision Pro як “не VR”, а як заміну настільному комп’ютеру, за яким можна працювати багато годин на день. Якщо ви не звикли носити гарнітуру, це гарантований спосіб викликати головний біль та біль у шиї.
Інші ранні користувачі, у яких вже є досвід використання VR, швидше за все, відчувають докори совісті, усвідомлюючи обмеженість доступних програм порівняно з набагато дешевшими споживчими пропозиціями.
Apple Vision Pro проти Meta Quest 3: який із них варто купити?
Це здається несправедливим порівнянням – особливо враховуючи різницю в ціні в кілька тисяч доларів, – але Apple Vision Pro і Quest 3 більше спільного, ніж ви думаєте.
Vision Pro – це комп’ютер для ранніх користувачів, які вже вклалися в екосистему Apple, або для розробників, які хочуть отримати перевагу в тому, що може стати наступною парадигмою обчислень. У той же час Meta Quest 3 – це гарнітура віртуальної реальності з широким спектром ігрових, розважальних програм, які вже доступні за більш доступною ціною.
Для мене вибір очевидний, але якби мій наявний дохід був у десять разів більший, ніж зараз, я б точно піддався спокусі.