Астрономи помітили тіні в протопланетній хмарі далекої зірки

Довгі тіні, що рухаються по зовнішнім областям протопланетного диска зірки HD 135344B, вчені пов’язують з процесами народження нових планет у внутрішніх областях.

Міжнародна група астрономів зуміла розглянути деталі будови протопланетного диска газу і пилу навколо зірки HD 135344B. Їм вдалося побачити спіральні рукави і рухомі тіні, пояснити які поки не вдалося. Про це повідомляє стаття, прийнята до публікації в Astrophysical Journal і представлена у відкритому доступі в бібліотеці препринтів arXiv.org .

Раніше Томасу Столкеру (Tomas Stolker) з Амстердамського університету і його колегам вже вдалося зробити досить чіткий знімок околиць зірки HD135344B. Вони використовували нову коронографічну систему з адаптивною оптикою SPHERE , встановлену в європейській обсерваторії VLT, яка розташована в Чилі. Це дозволило в підсумку отримати цілу серію знімків, що відбувається в 450 світлових роках в газопиловій диску, де йде процес народження планетної системи.

Адаптивна оптика інструменту SPHERE допомогла усунути спотворення, що вносяться до картинку земною атмосферою.  Коронограф і поляризаційні фільтри дозволили блокувати світло самої зірки, невидимою на зображеннях / © Tomas Stolker, University of Amsterdam

Адаптивна оптика інструменту SPHERE допомогла усунути спотворення, що вносяться до картинки земної атмосфери. Коронограф і поляризаційні фільтри дозволили блокувати світло самої зірки, невидимі на зображеннях / © Tomas Stolker, University of Amsterdam

Дослідникам вдалося побачити виражені спіральні рукави, ймовірно, які утворилися під впливом однієї або декількох досить великих протопланет, які в майбутньому перетворяться в газові гіганти, схожі на Юпітер або Сатурн. Відзначаються також коливання яскравості зовнішніх областей газопилового диска, викликані, мабуть, тінями від якихось об’єктів або процесів у внутрішніх, швидко обертаються областях. За словами вчених, швидше за все, їх відкидають щільні згустки вихорів або скупчення твердих частинок.