Астроном-любитель знайшов супутник NASA, який замовк 12 років тому

Астроном-любитель Скотт Тілі прийняв сигнал від супутника NASA IMAGE, зв’язок з яким перервався у 2005 році; Зараз фахівці NASA сподіваються, що із супутником можна буде встановити зв’язок.

У травні 2000 року з космодрому на базі ВПС США Ванденберг у Каліфорнії стартувала ракета-носій Delta II. Корисним навантаженням був дослідницький супутник NASA IMAGE, призначений для дослідження магнітного поля і іоносфери Землі. За час роботи IMAGE допоміг зробити 39 важливих відкриттів про магнітосфері планети і поведінці плазми в верхніх шарах атмосфери. Супутник успішно завершив свою першу місію і продовжив роботу, проте в 2005 році контакт з ним перервався.

Астроном-любитель Скотт Тілі проводить вільний час, беручи радіосигнали від супутників, головним чином секретних. Про результати своїх спостережень Тілі розповідає в блозі. В кінці січня він шукав розвідувальний супутник Міноборони США Zuma, контакт з яким був втрачений після запуску.

Але замість того, щоб знайти Zuma, Тілі прийняв сигнал «2000-017A» від супутника IMAGE. 24 січня Тілі написав про своє відкриття Джеймсу Берчу, що входив до групи вчених, які працювали з IMAGE. У той же день сигнал IMAGE прийняв інший астроном-любитель, англієць Пол Марш. На наступний день IMAGE шукало вже все співтовариство любителів пошуку супутників, і, нарешті, 26 січня сигнал від втраченого супутника взяли фахівці космічного центру імені Годдарда.

Залишалося тільки з’ясувати, як мовчавши 12 років апарат вийшов на зв’язок. У 2005 році його втрату пояснювали поломкою контролера, керуючого подачею електроенергії на ретранслятор. Існувала можливість перезавантаження системи, але для цього потрібно було, щоб сонячні панелі супутника провели в тіні довше покладеного. Таких можливостей було дві: сонячне затемнення в 2013-му і 2017 році. Спільнота любителів підняло свої архіви і встановило, що сигнал від IMAGE вперше прийшов в жовтні 2016 року.

За тиждень команда IMAGE перечитала всю стару документацію і зараз з нетерпінням чекає вихідних, щоб спробувати відновити зв’язок із супутником. Керівник місії Патіс Рейфф (Patricia Reiff) вважає, що супутник може виявитися працездатним навіть через 12 років. Це було б великим успіхом: 18 років тому місія обійшлася в 150 мільйонів доларів, і, не дивлячись на те, що на зміну їй у 2015 році прийшло сузір’я супутників MMS, аналогів деяким науковим інструментам IMAGE на орбіті до сих пір немає.

джерело: naked-science.ru